Lekar

 

Kategorier

 

 _______________________________________________________________________________________________________________

 

Presenationslekar

Namn + röresle

Att stå i en cirkel och säga sitt namn Variant 1: Kombinera Ett tips är att alla säger eller gör något i samband med att de säger sitt namn. Det blir lättare att komma ihåg då. Här är några tips på vad man kan kombinera med att säga namnet: Charad/Rörelse Man säger sitt namn och gör en charad som visar ens favoritsysselsättning, favoritdjur etc. Ord Säg något som du tycker om. Eller något som börjar på samma bokstav som ditt namn. Min Gör en gest eller grimas som passar dig eller ett Ljud. En grej som inte har någon prestige/rätt eller fel, ev kopplat till workshopens/mötets tema. Eller vad man åt till frukost. Variant 2: Upprepa de tidigare namnen. Bygger på tanken att om man hör något tillräckligt många gånger så kommer man ihåg det. Den första personen säger bara sitt eget namn, den andra personen säger den första personens och sitt eget namn, den tredje personen säger den förstas, den andras och sitt eget namn etc.

Porträttleken
Alla ritar av 5-6 pers. Var och en behåller porträtten av sig själva och väljer sen ut det en gillar bäst.

Ställ några frågor och låt alla svara samtidigt genom att ställa sig upp eller räcka upp handen. T ex Vilka vaknade innan 7 idag?

Dela in i grupper om 3-4 pers och låt dem svara på ca 3 frågor som t ex vad en kommer ifrån? Hur en har hamnat här idag? Vad en vill ta med sig från dagen/förväntning? Rolig fråga; vad önskar du om du skulle bestämma över världen en dag? Alt anknutet till dagens tema. Runda med namn och svar på en av frågorna eller ngt en tar med sig från diskussionen.

Segergest
Stå i ring. Var och en säger sitt namn och visar samtidigt sin segergest. Alla andra i ringen svarar genom att säga namnet och göra segergesten.

Zombie
Stå i ring. Om man är få är det bra att ha lite större mellanrum mellan varje person. En börjar vara zombie och går i slow motion med utsträckta armar fram för att strypa någon i ringen. Den  attackerade kan rädda sig genom att få ögonkontakt med någon annan i ringen och den personen hinner säga namnet på den attackerade personen innan zombien hinner fram. Om zombien hinner fram byts bara rollerna och den som blivit tagen är zombie.

 

 

 

  _______________________________________________________________________________________________________________

Fartfyllda lekar / Energizers

Myran
Alla sitter på var sin stol utspritt i rummet. En stol är ledig och en person (myran) är utan stol och siktar i myr-takt på den lediga stolen. Nu gäller det att samarbeta och förflytta sig så att “myran” inte når stolen före er. Så fort man lyft rumpan från sin stol får man inte sätta sig på samma direkt igen.
Tips: alternera myran mellan en full och sjungande Cornelis. Går även att göra i skogen med träd i stället för stolar.

Bibbelibibbeliboo
Alla står i en ring. En person är i mitten och ska gå fram till någon i ringen och hinna säga antingen “bibbelibibbeliboo”, innan personen hunnit säga “boo” alt “James Bond, 1, 2, 3” eller “Tvättmaskinen, 1, 2, 3”, då de tre personerna ska hinna gestalta James Bond och hans tjejer resp en tvättmaskin. Hinner personen i fråga inte med är det hennes/hans tur att stå i mitten.
Tips: går fantasktiskt bra att improvisera fram nya gestaltningar under lekens gång.

Riding on my big fat pony
Alla står i en stor ring, denna lek går att göra på många många personer, en som kan sången börjar i mitten och kör dansen mot någon som sedan hänger på så att man blir fler och fler för varje gång.
Here I come on my pony, riding on my big fat pony
Here I come on my pony, this is what they´ve told me
Front to front to front my darling
Side to side to side my darling
Back to back to back my darling, this is what they´ve told me

Blindmassage
Se till att ni är jämna par. Hälften blundar och de andra byter plats bakem ryggen på de som ska bli masserade. Masserar i tystnad under 5 – 10 min då massörerna byter plats igen. De som blivit masserade får först gissa på vem de trodde masserade dem innan de får veta sanningen. Efter så byter man så att de som varit massörer nu blir masserade på samma sätt.

Armkrok/Pepparkaksgubbar
Hela gruppen står i en cirkel, men man håller armkrok två och två. Två personer står i cirkeln och är tagare och jagad. Den jagade ska försöka smita undan genom att gripa tag (armkrok) i någon som står i ringen. Dennes kamrat måste då springa iväg och blir jagad av tagaren.

Monster och Ynk
Alla står två och två i armkrok. Två står utanför, en är tagare = Monster, den andre ska bli tagen = Ynk. Monstret ska se läskig ut och göra monsterljud. Den som är jagad ska se ynklig ut och säga ”ynk ynk ynk ynk…”. När Ynk hakar fast i någon så blir dennes kamrat, som ska springa iväg, nytt monster, och monstret blir ny Ynk. De byter alltså roller. Byt ut monter och ynk till andra roliga motsats-figurer.

Evolutionsleken
I denna lek strävar man efter att utvecklas från en primitiv amöba till avancerad Super Woman längs den långa evolutionsstegen. Alla börjar med att vara amöbor, och går runt i rummet, säger ”amööba, amööba” och gör simtag med armarna. När man stöter på en annan amöba gör man ”sten, sax och påse”, och den som vinner får stiga ett steg på evolutionsstegen och bli kackerlacka, som går runt och knastrar och har ett par fingrar formade som antenner i pannan. När kackerlackan träffar en annan kackerlacka gör de sten, sax och påse, och den som vinner stiger ett steg, medan den som förlorar sjunker ett steg och åter blir amöba. När man blivit skapelsens krona, och nått det högsta stadiet flyger eller simmar man iväg till vinnarhörnet. Förslag på steg i evolutionen: Amöba (säger ”amööba, amööba” och gör simtag med armarna), Kackerlacka (knastrar och har ett par fingrar formade som antenner i pannan), Hare (säger ”floppa, floppa” och viftar med armarna som öron ovanför huvudet), Gorilla (gissa…), Människa (säger ”goddag, goddag” och vinkar) och Super Woman (flyger iväg till målet med knuten näve).

Blodig potatis
Lekledaren utser en mördare (genom lappar, knack på ryggen i en ring eller nåt). Sedan går alla runt i rummet, skakar hand med varandra och viskar ”potatis” (eller ”sötpotatis” eller ”chips” eller nåt annat) i varandras öra. Mördaren viskar ”blodpotatis” och mördar därmed den andre. En liten stund efter att man blivit mördad faller man med ett stön/vrål/rossel ihop i en hög.
Variant 1: De döda blir sedan änglakör/vålnader som sjunger överjordiskt/underjordiskt och ökar volymen i sin sång så fort mördaren närmar sig någon.
Variant 2: De som ännu lever ska tillsammans försöka avslöja och döma mördaren. Detta gör de genom att, så fort någon tror sig veta vem mördaren är räcker den upp handen, och väntar så tills en (eller två) annan (andra) också räcker upp handen. Då räknar de till tre, och på tre pekar de på den de tror är mördaren. Om alla pekar på samma person blir den dömd, annars dör de som räckte upp handen.

Knuten
Alla står i en ring, blundar och sträcker ut sina armar framåt, håller armarna i kors. Alla går långsamt mot mitten och tar någon annans hand i vardera handen när man kommit fram till resten av gruppen. När alla har någon i varje hand kan man öppna ögonen. Nu ska gruppen försöka reda ut den knut som har bildats.

Händerna-klapp
Alla sitter i en ring vid bord eller på golvet. Alla lägger fram sina händer så att högerarmen kommer över kompisen till högers vänsterarm. Sedan klappar man i tur och ordning, en hand i taget, runt runt i ringen, som en ström. Klappar man två gånger betyder det att man byter håll. Lyfter man en hand eller klappar vid fel tillfälle åker den handen ut. Den som är kvar till sist vinner.

Plåsterkull
Som vanlig kull/datten fast när man blir tagen måste man hålla en hand på kroppen på det stället man blev kullad. Andra gången får man använda andra handen och den trjde gången man blir kullad åker man ut.

Havre, vete, korn och råg
Sjung med melodi: ”Huvud, axlar, knä och tå”
Havre (armar och ben ut), vete (armar ner längs med kroppen), korn (armar sträckta rakt upp) och råg (armarna böjda uppåt), korn och råg
havre, vete, korn och råg, korn och råg
gröt (rör i en gryta) och bullar (knåda med händerna) är bra att ha på tåg (tuff, tuff med armarna)
havre, vete, korn och råg, korn och råg

Jordbävning
Alla ställer sig tre och tre och bildar hus: en i mitten som är invånare och två som står och bildar ett tak över den första, de två är väggar. En står utanför och väljer att säga: invånare, väggar alternativt jordbävning. De som denne kallar på ska då byta plats och den som kallade ska hoppa in och därmed blir det en ny person som kallar nästa gång. Om personen säger jordbävning så innebär det att alla byter plats och bildar nya hus.

Venga
Ställ er i fyra led med näsorna mot mitten (som ett kors) en person står utanför. Denne ska gå runt korset, och sedan knacka den yttersta personen i ett utav leden på axeln och ropa ”Venga!”(=Kom!). Då ska den som knackade rygg + hela ledet den drog med sig springa runt hela korset ett varv och ställa sig i samma led på nytt. Den som kommer sist ska nu gå runt och knacka rygg för att dra med sig ett nytt led.

Sol och måne

Var och en bestämmer tyst en person som är dess sol och en som är dess måne. Sedan ska man sträva efter solförmörkelse, dvs att man ska gömma sig för solen bakom månen.

Peel bananas!
Först slår man ihop händerna över huvudet och säger ”bananas unite”. Sedan sjunger man Peel, peel, peel-peel bananas samtidigt som man släpper ner ena armen längs sidan och sedan samma med andra armen. Därefter Eat, eat, eat-eat bananas, där man låtsas käka bana, det gör man två gånger. Till slut sjunger man Go, go, go-go bananas och dansar vilt

Samurajen
Ställ er i en ring. Den som börjar gör ett improviserat samuraj-ljud och en improviserad samuraj-rörelse, och skickar vidare till en annan person i ringen.

Maskinen
Ställ er i en ring. En börjar göra ett ljud som en manskindel och går in i ringen för att gestalta maskindelen. Sedan kommer nästa deltagre och kompletterar den här maskindelen med ljud och rörelse. Till slut har vi en symfoni och en fullkomlig maskin!

Primadonnan
Alla minglar. Någon utropar ”ahhh….” och låtsas helt plötsligt svimma, och det är upp till de andra att fånga den innan den ramlar i golvet.

 

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________

Lugnare lekar

Se och förändra

Två rader mittemot varandra. Den person man får framför sig ska man titta på i en halv-en minut. Sen vänder sig båda om och den ena personen förändrar tre saker på sig själv. Sen vänder alla tillbaka sig och personen mittemot får gissa vad som är förändrat. Sen byter man så den andra förändrar något.

Hitta träd
Två och två. En får en ögonbindel för ögonen. Den andra personen börjar med att snurra runt den blinda personen några varv och går sedan bort till ett träd. Den blinda personen får känna på trädet, hur tjockt är det, hur känns barken, verkar det högt, hur är det långt ned/högt upp på stammen, osv. När personen känt klart blir den ledd tillbaka till utgångsplatsen där den blir snurrad några varv igen. Den blinda tar sen av ögonbindeln och ska gissa vilket träd det var. Samling. Sedan byts rollerna.

Det är för många obehagligt att ha ögonbindel. Det är viktigt att förklara att det gäller att försiktigt leda varandra och gärna tala om hela tiden vad som händer, om det är någon gren på marken att se upp med eller när underlaget ändras. Många talar gott om övningen och att den oftast blir bra tillsammans med barnen. Övningen har gjorts med 7-åringar och det gick bra, men det kan vara bra att börja med något äldre barn.

Memory
Stå i en ring. Lekledaren har förberett olika föremål (t ex något från naturen), två av varje sort. Varje person håller händerna bakom ryggen och får ett föremål i händerna. När alla har fått så får alla i tur och ordning beskriva sitt föremål med tre adjektiv (ord som beskriver). Det gäller att lyssna på beskrivningarna och komma ihåg om det var någon som beskrev något som skulle passa på det en själv har i handen. När alla har beskrivit ska man ställa sig framför den man tror har samma föremål som en själv. Sen får man visa sitt föremål och se om det var rätt.

 


 

  _______________________________________________________________________________________________________________

Utelekar för att komma igång/ bli varma

Kramleken
Pjätt (Tagen, kull) där alla tar alla. Man tar någon genom att två personer ”kramar” varandra med den personen som bli tagen emellan. Ögonkontakt är viktigt i leken. Den som blir tagen får gå åt sidan och räkna till 30 och kommer sen in i leken igen. Det är bra att ha en avgränsning där man får vara i leken så att alla inte springer långt bort.

Korv med bröd
Variant av pjätt (tagen, kull). En är den som tar. Den som blir tagen slutar springa och hoppar istället upp och ned på platsen och säger ”korv, korv, korv…”. Den tagna kan bli räddad genom att det kommer två stycken som ställer sig på var sin sida om ”korven”, tar varandras händer och säger ”bröd, bröd, bröd” och hoppar upp och ned.

Jämfört med kramleken är den här mer organiserad och lättare att avbryta.

Popcorn
Den avgränsade lekplanen är en varm kastrull och alla är små majskorn. Alla går omkring lite hukade samtidigt som man säger ”varm, varm, varm, varm…”. En utses från början till att vara popcorn och hoppar fram med långsamma men stora hopp. Om popcornet lyckas hoppa fram och röra huvudet på ett majskorn så blir det majskornet också popcorn. Leken avslutas då alla har blivit popcorn.

15 gömme
Ofta en av barnens favoritlekar. Kurragömma. En utses till den som ska leta och blundar och räknar från 15 till 0 medan de andra springer och gömmer sig. När letaren har räknat klart får den ta tre stora kliv/hopp från stället för att se om den kan se någon som gömt sig. Personerna blir hittade genom att letaren säger namnet på dem. De hittade personerna är fångar och ställer sig bredvid letaren. Nu blundar letaren och räknar från 14 till 0 och då har de som inte blivit hittade chansen att rädda de andra genom att springa fram dunka letaren i ryggen och ge var och en av fångarna en ”high five”. Sen måste alla hinna gömma sig igen innan letaren har räknat klart. Det gäller alltså att inte gömma sig för långt bort och vara solidarisk och komma fram och rädda sina kamrater. Leken fortsätter och för varje gång räknar letaren från ett lägre tal så det blir svårare och svårare att rädda. Leken avslutas när alla är fångar.

Lång förklaring, men det brukar visa sig hur man gör när man börjar leken. Det underlättar om det är någon som kan leken som börjar vara den som letar.

 

 

 _______________________________________________________________________________________________________________

Fler lekar…

Skicka djuren, Zip-zap-bong, Chip, Wroom, Tågleken, Träben, Dunkgömme, Charader, Stafetter, Tävlings barometern, Gerilla, Hela havet stormar, Systemlekar, Hel- & halvhäxa, Kramkull, Viskleken, Gnistan, Mördarleken och “Peal banan, peal peal banana” (Mases lek). Hälsa på varandra och byta namn. ”Avslöjande runda”: alla säger något som de tänkt på under mötet som absolut inte hade med mötet och göra. Den sjukt positiva leken ”Ja, det gör vi!”. Speed-dating, Mingelbingo, Karusellen. Ordna sig tyst i t ex skostorleksordning. Stafettpoesi. Limbo. Fruktsallad. Fem stick (kortleksturnering). Marsmallows and spagetti. Strech (alla turas om att led, de andra härmat). Fingerdansen. Promenad med en fråga.

 

 

Share